Mailservers worden steeds slimmer; er worden controles ingebouwd om spam en malafide e-mails tegen te gaan. Een van die methodes is een controle op afzendadres. De ontvangende mailserver vraagt aan het domein dat gebruikt wordt in het afzendadres of de verzendlocatie gemachtigd is deze mail uit zijn naam te versturen. Is dit niet het geval, dan is de kans groter dat de mail als spam wordt aangemerkt, of zelfs helemaal wordt geweigerd.
Sender Policy Framework (SPF)
De controle wordt uitgevoerd via het Sender Policy Framework (SPF) van uw Domain Name System (DNS). DNS is het systeem en netwerkprotocol dat op het Internet gebruikt wordt om namen van computers naar numerieke adressen (IP-adressen) te vertalen en omgekeerd. Door toevoeging van een SPF-record aan de DNS-instellingen van uw eigen domeinnaam zorg je ervoor dat er een controle wordt uitgevoerd door de ontvangende server of de ontvangen e-mail daadwerkelijk toestemming heeft om uit naam van uw domein verstuurd te zijn.
Wanneer er reeds een SPF-record aanwezig is, is het van belang dat de SPF-informatie van Informanagement ook aan de instellingen van uw DNS wordt toegevoegd. Indien er nog geen SPF-record aanwezig is en u de SPF-informatie van Informanagement wenst toe te voegen, is het wel van belang dat de mailserver van het eigen domein ook wordt toegevoegd.
SPF-informatie van Informanagement
Om de SPF-informatie van Informanagement toe te voegen moet u de volgende regel laten publiceren op uw DNS-record:
v=spf1 include:spf.informanagement.com (eventueel gevolgd door ~all of -all )
Tip! Ontvangt u de e-mailnieuwsbrieven wel, maar worden de afbeeldingen niet meteen getoond, voeg dan, door op de balk die boven de mail verschijnt te klikken, de afzender toe aan de lijst van veilige afzenders!
Office365
Maakt u gebruik van Office365, dan is er reeds een SPF-record op uw DNS-instellingen aanwezig. Naast het toevoegen van de SPF-informatie van Informanagement is het dan ook nodig extra whitelisting stappen uit te voeren binnen Office365, om er zeker van te zijn dat de nieuwsbrieven via Informanagement niet alsnog in de eigen spam verdwijnen, aangezien Office365 nog een extra controle uitvoert of de mail door Office365 zelf is verstuurd. Wilt u meer informatie over het instellen van de “connection filtering” en “spam filtering” binnen Office365 met betrekking tot de nieuwsbrieven die via Informanagement worden verstuurd, neem dan contact met ons op.
Meer informatie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sender_Policy_Framework
https://www.hostnet.nl/helpdesk/domeinnamen/hoe-werkt-spf-sender-policy-framework
https://nl.wikipedia.org/wiki/Domain_Name_System
Reacties zijn gesloten