Inbound marketing* is een manier om de aandacht van potentiële relaties op uw diensten te vestigen door middel van interactie op een manier die voor deze groep relevant is. Bijvoorbeeld het creëren van content voor uw beoogde groep. U kunt deze manier van marketing gebruiken om potentiële relaties te vinden op bijvoorbeeld social media en fora.
Er zijn veel potentiële relaties die via deze weg op zoek zijn naar advies. Startende ondernemers die op zoek zijn naar een accountant winnen vaak op deze manier eerst informatie in voordat zij een keuze maken bij wie zij hun diensten gaan afnemen. Hier kunt u op inspelen door uit te zoeken op welke kanalen uw potentiële relaties aanwezig zijn en hier uw kennis of diensten onder de aandacht te brengen. Let er wel op dat u een goede balans maakt tussen het geven van advies via deze kanalen en het onder de aandacht brengen van uw diensten. Uw boodschap moet niet als reclame overkomen, dit werkt averechts.
Waarom inbound marketing gaan gebruiken?
Laten we het voorbeeld nemen van de startende ondernemer. Startende ondernemers gaan vaak in gesprek met andere starters om ervaringen uit te wisselen en de problemen te bespreken die zij tegenkomen in het ondernemerschap. Deze gesprekken vinden offline en online plaats. Online zijn verschillende soorten fora te vinden waar startende ondernemers advies vragen aan elkaar.
Een voorbeeld is: https://www.zzp-forum.nl/forum
Als u actief gaat “speuren” naar onderwerpen waar mensen op deze fora advies over vragen, dan kunt u bijvoorbeeld een blogitem wijden aan dit betreffende onderwerp. Dit artikel kunt u dan delen als antwoord via de verschillende fora en als artikel via uw social mediakanalen. Op deze manier trekt u de aandacht van potentiële relaties en laat u zien dat u de kennis of diensten heeft, waarmee u de startende ondernemer kunt helpen.
Potentiële relaties bezoeken mijn website en nu?
Nu u de aandacht heeft van de potentiële relaties, kunt u ze gaan converteren van bezoekers van uw website naar daadwerkelijke “leads” voor uw organisatie. Als we het blogitem uit de vorige paragraaf aanhalen, dan kunt u bijvoorbeeld zorgen dat u aan het einde van het blogitem zorgt dat bezoekers hun reacties kunnen geven, meer informatie kunnen aanvragen of direct contact op kunnen nemen. Op deze manier komt u achter de informatiebehoefte van uw potentiële relatie en kunt u ze informeren op basis daarvan. Hopelijk leidt dat tot conversie van “lead” naar klant en, nog belangrijker, tot ambassadeur van uw organisatie.
*Definitie van Inbound marketing
Gevonden worden door potentiële relaties uit uw doelgroep, zonder gebruik te maken van traditionele marketinginstrumenten, zoals advertenties of koud bellen.