Maakt u gebruik van Google Analytics op uw website dan heeft u een basis voor het analyseren van de content die u verspreidt via verschillende kanalen, onder andere via uw e-mailnieuwsbrieven en social media. Google Analytics kan u overzichtelijk laten zien waar de bezoekers op uw website vandaan komen. Zodra een browser uw website laadt, zal Google Analytics automatisch een stukje code uitvoeren. Zo kunt u bijvoorbeeld zien of een bezoeker via uw nieuwe LinkedIn bericht of juist vanuit een e-mailnieuwsbrief op uw website terecht gekomen is.
Hoe kan ik herkennen waar mijn bezoekers vandaan komen?
Google Analytics gebruikt vijf primaire termen voor het categoriseren van de bezoekers van uw website. Aan de hand van deze categorieën kunt u vaststellen waar de bezoekers vandaan komen en kunt u bepalen welk kanaal u het beste kunt inzetten om meer bezoekers naar uw website te leiden.
De vijf termen die Google Analytics gebruikt voor het indelen van uw bezoekers zijn:
- Source
De source geeft aan vanuit welke bron uw bezoeker op uw website terecht is gekomen, bijvoorbeeld vanuit uw e-mailnieuwsbrief of van uw Facebookpagina. - Medium
Het medium welke gekoppeld is aan de bron. Indien uw bezoeker vanuit uw e-mailnieuwsbrief op uw pagina terecht komt dan zal het medium e-mail aangeven. Mocht uw bezoeker vanuit uw Facebookpagina komen dan zal het medium social aangeven. - Campaign
De naam die is toegekend aan de campagne. Mocht u een e-mailnieuwsbrief uitsturen voor uw seminar in augustus dan kunt u als campagnenaam “seminar augustus” hanteren en op deze manier terugzien in uw Google Analytics omgeving. - Term
Deze term wordt vooral gebruikt bij betaalde campagnes. U kunt hier dan de zoekterm in opgeven, waarop u de campagne heeft afgestemd. - Content
Ook deze term wordt vooral gebruikt bij een betaalde campagne. U kunt hier een tekstuele omschrijving van de campagne plaatsen, die uitgebreider is dan de campagnenaam.
Indien u geen gebruik maakt van betaalde campagnes, dan zijn de termen source, medium en campaign voldoende om de campagne te kunnen volgen.
Waar kan ik mijn campagnes terugvinden?
U heeft uw e-mailnieuwsbrief gisteren verstuurd en nu wilt u graag weten hoeveel bezoekers de nieuwsbrief heeft opgeleverd. Waar kunt u dit vinden? In uw Google Analytics omgeving vindt u aan de linkerzijde uw rapporten, waarbij één van de items Acquisitie heet. Het acquisitie item heeft een sub-item Campagnes.
U kunt via campagnes een overzicht zien van alle campagnes die u heeft aangemaakt.
De campagnes zijn te herkennen aan de campagnenaam die u heeft meegegeven bij het maken van uw campagne.
Nu u in Google Analytics uw campagne kunt terugvinden, kunt u gaan bekijken waar de bezoekers van uw website vandaan komen.
Door op de campagnenaam te klikken kunt u zien vanuit welke bron en medium bezoekers op uw website terecht zijn gekomen.
Hoe maak ik zelf een campagne?
Het aanmaken van een eigen campagne is gelukkig niet heel moeilijk of technisch. U kunt dit prima zelf doen zonder dat er een webbouwer aan te pas hoeft te komen. Google heeft namelijk een website ontwikkeld waar u zelf een UTM-link kunt genereren. Een UTM-link is een link naar de bron die u wilt delen met daaraan de termen die u aan uw campagne wilt meegeven.
Een voorbeeld van een UTM-link is:
Deze link bestaat uit:
- De pagina van de website
https://www.informanagement.nl/2017/04/11/4-tips-om-meer-linkedin-bedrijfspagina-halen
- De bron (source)
utm_source=facebook - Het medium
utm_medium=social - De campagnenaam
utm_campaign=vier-manieren-linkedin-bedrijfspagina
Wilt u makkelijk zelf een link genereren, kijk dan op Google’s campaign builder pagina.
Indien u nieuwsbrieven via Informanagement verstuurt of gebruik maakt van onze social media koppeling, dan kunnen wij de UTM-link automatisch voor u genereren.
Reacties zijn gesloten